Danitsja Koster, Husqvarna

Husqvarna werkt graag samen met anderen voor een betere, groenere en eerlijkere wereld. Ze hebben verschillende ideeën en werken die uit. “Het platform Hugsi is door ons gemaakt. We verzamelen en delen daar data over de groen-verspreiding en gezondheid in steden en gemeenten. Dat geeft ons veel inzicht. Soms is er in een gemeente veel groen, maar is het niet verspreidt. Dan is het advies ‘verdeel je groen beter’. Zijn er parkeerplekken die niet worden gebruikt? Gebruik ze voor gras, struiken of een klein parkje”, zegt Danitsja Koster (37). Ze is Online marketeer Benelux bij Husqvarna Division. De vernieuwende producent van tuinmachines en -gereedschappen.

Danitsja Koster, Husqvarna

Een manier om die data te gebruiken is de ‘Groene Stad Challenge’. Husqvarna is daar medeorganisator van. Groene steden en dorpen helpen mee bij het tegengaan van klimaatverandering. En aan het herstel van de biodiversiteit. De Groene Stad Challenge helpt gemeenten met inzicht hoe ze nog groener kunnen worden. In België nam Husqvarna deel aan de actie ‘Maai mij niet’. Deze actie was opgezet om de biodiversiteit in stand te houden en deed een oproep om in de maand mei het gazon niet te maaien. Dit was een succes.

Afbeelding van Danitsja Koster van Husqvarna

“Het is niet alleen aan de consument om een duurzame machine te gebruiken”, zegt Koster. “Voor Europa vindt onze productie voor het grootste deel plaats in Europa. Om de vervoersbeweging klein te houden. Daarbij kijken we niet alleen naar geld. We willen ook het proces duurzamer maken. Er kan veel verbeterd worden, maar dat is niet altijd makkelijk. Wij werken met een groot netwerk met dealers. Zij verkopen onze producten. Als wij onze planning en organisatie aanpassen, heeft dat voor hen gevolgen. Maar we zetten stappen vooruit om een zo duurzaam mogelijk productie- en gebruiksproces te maken. Als dit niet kan, proberen we terug te geven aan de natuur. Zodat we onze footprint verkleinen. In 2025 willen we 35% minder CO2-uitstoot hebben.”

Husqvarna is een Zweeds bedrijf. In het Scandinavische land, bekend van de bossen en de meren, is de liefde voor de natuur groot. “In Zweden is het in stand houden van de natuur belangrijk. Daarom is het voor ons logisch dat ons bedrijf bezig is met duurzaamheid. We vinden het belangrijk dat de consument de duurzame keuze kan maken. We hebben goedkopere machines gemaakt voor kleine tuinen. We wilden de prijs van de accumachine en wat het kan, gelijk maken met een tuinmachine die op benzine draait. Want geld is belangrijk voor klanten. Dit is ons gelukt. We hebben nu een lijn van accumachines die lang meegaan en krachtig zijn.” 

We willen ook het proces duurzamer maken. Er kan veel verbeterd worden, maar dat is niet altijd makkelijk.

Het is belangrijk om duurzame producten te maken. Maar hoe zorg je ervoor dat klanten ze ook gaan kopen? Koster: “In de Benelux communiceren we voor mensen met kleine tuinen bijna alleen maar over accumachines en robotmaaiers. We denken dat wanneer een machine een sterke accu heeft, dit een belangrijke reden is om voor de machine te kiezen. Dus lichten we dit uit. Door dit uit te lichten en de argumenten voor een benzinemachine nauwelijks te communiceren, hopen we mensen te overtuigen dat die accumachine echt iets voor hen is.”

Dan is er ook nog de professionele markt. Het goed beheren van bossen heeft veel aandacht nodig omdat we ermee samenleven. Hoe maken we dit duurzamer? “Daar zijn andere dingen belangrijk. Denk aan het doel en de kracht van het gereedschap. Machines die op benzine draaien zijn op dit moment krachtiger. We werken hard aan het maken van gereedschap op accu’s voor professionals. We testen het in de praktijk. Bijvoorbeeld met kettingzagen. Sommigen komen in de buurt van benzinezagen, dat is een bijzondere ontwikkeling. We willen steeds meer duurzame producten maken. Makkelijk te gebruiken, zuinig, weinig geluid en duurzaam. Je kunt geen natuurliefhebber zijn en er vervolgens niet duurzaam mee omgaan. Die combinatie is voor ons logisch.”