Jan Post, Reparatiewinkel PartsNL

“Ik wil het wel laten maken, maar wat kost het? Dat is de meest gestelde vraag als mensen onze reparatiewinkel PartsNL in Ede binnenlopen. Gelukkig hebben zij dan al de mindset dat ze iets willen laten repareren. En vaak loont dat ook echt. Want waarom zou je een apparaat van een paar jaar weggooien, terwijl er een klein onderdeeltje, wat 1% van het apparaat uitmaakt, defect is. Van tv’s en computers tot smartphones en autosleutels, we doen werkelijk alles. Laatst zelfs nog een heuse Jägermeistertap. Dat vonden mijn collega’s erg interessant, want dat was weer eens wat anders.

Jan Post, Reparatiewinkel PartsNL

Ben je links ofzo?

Ik zit al veertig jaar in het reparatievak en sinds acht jaar samen met mijn dochter Louise onder de naam Reparatiewinkel. Repareren is duurzaam, zei ik toen. Ik werd voor gek uitgemaakt. Ben je helemaal links geworden ofzo? Maar mijn visie is al tijden dat het niet goed gaat met de aarde. We staan echt op een kantelpunt. We gebruiken zoveel grondstoffen, dat kan nooit goed gaan. Als we niets doen, zie ik het heel somber in allemaal. Maar goed, ik ben uiteindelijk maar een eenling, dus daarom wil ik meer doen.

"Ik werd voor gek uitgemaakt. Ben je helemaal links geworden ofzo?"
Jan Post

In gesprek met parlementsleden

Zo zet ik mij al jaren in voor Techniek NL. Dat is de ondernemersorganisatie voor de installatiebranche en de technische detailhandel. We vertegenwoordigen in totaal ruim zesduizend bedrijven. Ik zit daar namens de reparatiebranche voor consumentenelektronica. In gesprekken met Tweede Kamerleden, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, en leden van het Europarlement breng ik het belang van repareren onder hun aandacht.

Reparatielabel biedt uitkomst

Op dit moment hebben we drie belangrijke punten. Ten eerste, een reparatielabel voor producten. Dat bestaat al in Frankrijk. Zo’n label geeft onder meer aan hoe eenvoudig het is om aan bepaalde onderdelen te komen. Maar ook hoe gemakkelijk een apparaat uit elkaar te krijgen is. Daar komt dan een rapportcijfer uit. Dat gaan we gelukkig nu ook volgend jaar in Nederland krijgen. Daarnaast willen we een Europees register voor reparatiebedrijven, zodat bedrijven en consumenten elkaar gemakkelijker kunnen vinden.

Jan Post

Verlaag de btw!

Ten slotte, consumenten betalen nu btw over hun reparatie. Dat is toch raar? Ze hebben bij de aankoop van een product ook al btw betaald. Een boekhouder zegt dan: maar je hebt er waarde en diensten aan toegevoegd. Dat kan zijn, maar ik heb ook iets goeds voor het klimaat gedaan. Fietsen- en schoenmakers hebben ook een lager btw-tarief. Dat zou voor ons – en de consument - ook zeer welkom zijn.”