Caroline Groeneveld, Triodos Bank

“De missie van Triodos Bank is al sinds haar oprichting hetzelfde: het geld van onze klanten inzetten voor een betere wereld. Inclusiever, meer ruimte voor natuur, een eerlijke en sociale woningmarkt, een ander voedselsysteem. Dat is onze essentie. We doen dat onder andere door kredieten te verstrekken aan uitsluitend duurzame ondernemers. In heel uiteenlopende sectoren als biologische landbouw, kunst en cultuur, energie en klimaat. Oftewel, we zien geld niet als doel op zich, maar als middel om positieve verandering te realiseren.

Caroline Groeneveld, Triodos Bank
Wat betreft het klimaat is het al jaren vijf over twaalf. Er is actie nodig. Daarom zijn we de ‘Made for Change’ campagne gestart. Daarin laten we op een positieve manier zien dat we niet machteloos zijn. Kijk naar Urgenda en de Shell-zaak. In het verlengde hiervan hebben we een tijdelijk platform gelanceerd: ‘Ondernemers Made for Change’. Deze is vanaf de Klimaatweek tot en met 31 januari 2022 in de lucht. Daar vind je zo’n 350 van onze zakelijke klanten, allen innovatieve ondernemers, met producten of diensten die een directe bijdrage leveren aan een beter klimaat. Met speciale kortingsacties. Allemaal bedoeld om inspiratie te bieden.
Artikel Triodos Bank
Want veel mensen willen wel iets doen, maar missen handelingsperspectief. Waar te beginnen? Het platform biedt een aantal categorieën zoals lifestyle, wonen, toerisme en vervoer. Je leest er over omgebouwde elektrische campers tot oude sportschoenen die nu te gekke designerschoenen zijn geworden. Over het isoleren van je huis, vegan restaurants en ga zo maar door. Wij zien het platform als een positieve beweging. Een initiatief om consumenten en ondernemers met elkaar te verbinden en zo de krachten binnen onze eigen community van zo’n 300.000 particuliere en 45.000 zakelijke klanten te bundelen. Dat is ook een van de redenen waarom ondernemers bij ons klant worden. Ze willen onderdeel zijn van een gemeenschap met gelijkgestemden. Om elkaar te inspireren en om van elkaar te leren. Op die manier kunnen we samen meer impact maken.
Websitepagina Triodos Bank website
Triodos Bank wil koploper zijn als het gaat om de klimaatdoelstellingen. Al in 2035 - maar het liefst eerder - willen wij geheel klimaatneutraal zijn. Hier op kantoor is alles al duurzaam: het pand en meubilair, maar ook de catering. Maar dat betekent ook dat we de uitstoot van broeikasgassen van alle leningen en fondsen van Triodos aanzienlijk gaan verminderen. 2035 is een hele hoge ambitie. Maar de doelstelling dient als inspiratie voor onze medewerkers, klanten en hopelijk ook andere banken. Met onze missie kunnen en willen we natuurlijk ook niet anders.”

Meer lezen

"Met onze Veggie Challenge maken we plantaardig eten toegankelijker"

"Met onze Veggie Challenge maken we plantaardig eten toegankelijker"

“Als ProVeg Nederland vinden we het geweldig dat ook plantaardig eten en drinken aandacht krijgt tijdens de Nationale Klimaatweek. ProVeg is een wereldwijd actieve non-profitorganisatie die de transitie naar een plantaardig voedselsysteem wil versnellen. Dat is hard nodig. Voor de gezondheid van mens en dier, en zeker ook voor het klimaat. Als je switcht van een gemiddeld Nederlands dieet – met meerdere keren aardappelen-groente-vlees per week – naar een plantaardig dieet, doe je veel goeds voor het klimaat. Je bespaart 35 kilo CO2, dat gelijkstaat aan 300 kilometer autorijden, 14.500 liter water en 66 vierkante meter land.

Jan van der Lee, TenneT

Jan van der Lee, TenneT

"Onze taak is om 24/7 stroom te kunnen leveren via ons netwerk. Zo duurzaam, veilig en betrouwbaar mogelijk. Dat doen we via land en zee. Als netbeheerder draagt TenneT bij aan de energietransitie en een beter klimaat. De windenergie die op zee opgewekt wordt bijvoorbeeld, vervoeren wij naar land. Uiteraard kijken we zorgvuldig naar de effecten op natuur en milieu. Een goede infrastructuur - waar nog grote investeringen voor nodig zijn - is daarbij essentieel."

Rodney Nikkels, Chocolatemakers

Rodney Nikkels, Chocolatemakers

“We weten allemaal dat het klimaat en duurzaamheid echt een belangrijk thema is. Maar ik vind dat we teveel naar de consumenten en politiek kijken, terwijl het bedrijfsleven bijvoorbeeld de meeste energie consumeert. Als Chocolatemakers kunnen wij een voorbeeld zijn en een positieve rol spelen. Wij zijn graag onderdeel van de oplossing. In onze bedrijfsvoering en werkwijze zie je dat helemaal terug.